♦♦—————♦♦

برخی از اقوام ایرانی از دیر باز این اصطلاح را داشته اند که «آدم باید جای خود را بلد باشد» به این معنی که هر کسی باید بداند در چه جایی بنشیند و در حقیقت اشاره به جایگاه و موقعیت افراد داشته است

هر انسانی دارای حریم شخصی و محدوده خصوصی است که تجاوز به آن حریم می تواند او را در موقعیت تدافعی قرار دهد و به جای آنکه وارد مذاکره و گفت وگو با شما شود در تلاش برای یافتن راه فراری از شما برای حفظ حریم خصوصی خود است. این رفتار در اکثر مواقع در ناخود آگاه افراد شکل می گیرد و شما گاهی متوجه نمی شوید که به چه دلیلی در تلاش برای فرار از یک گفت وگو هستید؛ ولی اگر کمی بیشتر به پیرامون خود توجه کنید، متوجه می شوید که شخص روبه روی شما وارد حریم خصوصی و فضای اختصاصی شما شده است. بنابراین همواره این حریم را حفظ کنید تا ذهن ناخود آگاه افراد در برابر شما موضع نگیرد.

حریم خصوصی کمتر از ۲۰ سانتی متر: این محدوده مهم ترین و خصوصی ترین محدوده هر فرد است که همواره افراد در پی حراست از آن می باشند و شما هیچ گاه سعی نکنید در جلسات رسمی وارد این فضا شوید. این فضا صرفا متعلق به افرادی است که از نظر عاطفی بسیار به هم نزدیک هستند مانند والدین، همسر و فرزند، اما در سایر موارد همه افراد حریم فضایی دارند که ۲۰ سانتیمتری آنها را احاطه کرده است.

ادامه دارد …..

#مهارت_های_اجتماعی