در فواید چرت: چرت زدن منظم در طول روز می‌تواند مغز‌هایتان را بزرگتر و سالم‌تر کند!

یک مطالعه جدید نشان داده کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد چرت زدن منظم در طول روز هستند ممکن است مغز‌های بزرگتر و سالم‌تری داشته باشند.

تقریباً همه ما در دوران کودکی در طول روز چرت می‌زنیم و بسیاری از آن‌ها در مدرسه و در بزرگسالی این عادت را ترک می‌کنند. اما تقریباً یک سوم از ما (۲۷٪) وقتی ۶۵ سال و بالاتر داریم چرت زدن را از سر می‌گیریم. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که چرت زدن می‌تواند عملکرد شناختی را تقویت کند.

در تحقیق جدید، محققان دانشگاه کالج لندن مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که بررسی می‌کند آیا ارتباط علی بین چرت روزانه و سلامت مغز وجود دارد یا خیر.

محققان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده از اجداد اروپایی بین ۴۰ تا ۶۹ سال را که از Biobank بریتانیا انتخاب شده بودند، انتخاب کردند. آن‌ها با استفاده از تکنیکی به نام تصادفی‌سازی مندلی، تکه‌هایی از DNA را بررسی کردند تا احتمال چرت زدن افراد را مشخص کنند. تصادفی‌سازی مندلی روشی برای استفاده از تنوع اندازه‌گیری شده در ژن‌ها برای بررسی اثرات علی عوامل خطر قابل اصلاح است.

آزمون‌های شناختی حافظه دیداری و زمان واکنش برای همه شرکت‌کنندگان انجام شد و محققان اسکن‌های مغزی برخی از شرکت‌کنندگان را برای تغییرات ساختاری مغز مشاهده کردند. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا عادات چرت زدن خود را گزارش دهند.

محققان سلامت مغز و عملکرد شناختی افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چرت زدن را بودند با دیگران مقایسه کردند و دریافتند آنها حجم کل مغز بیشتری دارند که نشانگر سلامت مغز به خصوص در افراد مسن‌تر است. کاهش حجم مغز که آتروفی نیز نامیده می‌شود، با بیماری‌های مرتبط با شناختی مانند اختلال شناختی خفیف و زوال عقل همراه است.

محققان دریافتند بین کسی که عادت چرت زدن دارد و آن کسی که ندارد از نظر حجم کل مغز تفاوت وجود دارد. گویی کسی که چرت می‌زند ۲.۶ سال تا ۶.۵ سال جوان‌تر است. اما در سایر معیار‌ها – حجم هیپوکامپ، زمان واکنش و پردازش بصری – هیچ تفاوتی در عملکرد بین دو گروه وجود نداشت.
هیپوکامپ ساختار پیچیده‌ای است که در اعماق مغز مدفون شده و نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارد. حجم هیپوکامپ، به ویژه، با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است.

پس به طور کلی «ارتباط علّی متوسط» بین چرت زدن روزانه و حجم کل مغز بیشتر وجود دارد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که چرت‌های ۳۰ دقیقه‌ای یا کمتر بهترین فواید شناختی کوتاه‌مدت را به همراه دارد، اما چرت زدن در اوایل روز کمتر احتمال دارد خواب شبانه را مختل کند.

این مطالعه در مجله Sleep Health منتشر شده.
علیرضا مجیدی_یک پزشک